The exhibition brings together key sculptures from Friedrich Press’s secular motifs – including nudes, faces, mother-child groups – and positions them in exciting proximity to Stefan Hurtig’s video work »SOLIDARITIES (Pool)«.
Die Ausstellung bringt zentrale Skulpturen Friedrich Press’ weltlicher Motivik – darunter Akte, Gesichter, Mutter-Kind-Gruppen – zusammen und positioniert diese in spannungsreicher Nähe zur Videoarbeit »SOLIDARITIES (Pool)« von Stefan Hurtig.
Short Film Program & concert / Kurzfilmprogramm & Konzert Sa, 12.7.2025, 20 Uhr
Subbotnik Chemnitz Outdoor space on the intervention area on Vettersstraße / Außenraum der Interventionsfläche Vettersstraße
Admission free / Eintritt frei
»Radiant Futures« brings together seven video works that present speculative visions of a post-human age. Between AI-generated worlds, fluid identities and hybrid life forms, the artists negotiate new alliances between humans, nature and technology. Inspired by the decentrally organised nervous system of the octopus, real and fictitious microorganisms and logics shaped by social media, scenarios are created in which linear thinking is replaced by complexity. The works reflect a world in flux, in which reality dissolves and recomposes itself – between surface and depth, body and data, memory and simulation. Video serves as a tool of the imaginative: for futures that are as tantalising as they are disturbing.
»Strahlende Zukünfte« versammelt sieben Videoarbeiten, die spekulative Visionen eines posthumanen Zeitalters entwerfen. Zwischen KI-generierten Welten, fluiden Identitäten und hybriden Lebensformen verhandeln die Künstler*innen neue Allianzen von Mensch, Natur und Technik. Inspiriert vom dezentral organisierten Nervensystem des Oktopus, von realen und fiktiven Mikroorganismen und durch Social Media geprägten Logiken, entstehen Szenarien, in denen lineares Denken durch Vielschichtigkeit abgelöst wird. Die Arbeiten reflektieren eine Welt im Wandel, in der sich Realität auflöst und neu zusammensetzt – zwischen Oberfläche und Tiefe, Körper und Daten, Erinnerung und Simulation. Video dient dabei als Werkzeug der Imagination: für Zukünfte, die ebenso verlockend wie verstörend strahlen.
Artists / Künstler*innen:WANG Chen, ETAGE, Stefan Hurtig, Gabriel S Moses, Annika Stoll, Yuyuan Wang, Ella Yolande
Zum Kulturhauptstadtjahr Chemnitz 2025 bespielt das soziokulturelle Zentrum Subbotnik die angrenzende Freifläche an der Vettersstraße mit unterschiedlichen Veranstaltungen. Videocity kooperiert mit dem Verein für einen Open-Air-Abend mit Videokunst und Live-Musik.
Zum Kulturhauptstadtjahr Chemnitz 2025 bespielt das soziokulturelle Zentrum Subbotnik die angrenzende Freifläche an der Vettersstraße mit unterschiedlichen Veranstaltungen. Videocity kooperiert mit dem Verein für einen Open-Air-Abend mit Videokunst und Live-Musik.
Bertolt Meyer (Berlin/Chemnitz) is a DJ, producer and confessed modular synthesiser enthusiast who was born without his left forearm. Instead of letting this restrict his creative activities, he hacked his prosthetic hand to make electronic music. The queer musician and psychology professor embodies a posthuman perspective in which body and technology merge.
Bertolt Meyer (Berlin/Chemnitz) ist ein DJ, Produzent und bekennender Modular-Synthesizer-Enthusiast, der ohne seinen linken Unterarm geboren wurde. Anstatt sich dadurch in seinen kreativen Aktivitäten einschränken zu lassen, hackte er seine Handprothese, um damit elektronische Musik zu machen. Der queere Musiker und Psychologieprofessor verkörpert eine posthumane Perspektive, in der Körper und Technik verschmelzen.
Timetable / Programm 20:30–21:30 Concert / Konzert: Bertolt Meyer, Melodic Techno 21:30–22:30 Video program / Videoprogramm »Strahlende Zukünfte« / »Radiant Futures«
Curated by / Kurator*innen:Stefan Hurtig und Videocity
28.03. – 25.04.2025 riesa efau – Kultur Forum Dresden
Maria de la O Garrido, Chen Di, Jessica Dudziak, Stefan Hurtig, Gregor Petrikovič, Antje Seeger
The Posthuman video programme creates scenarios in which humans are no longer the focus, but are instead characterised by microorganisms, machines made of organic material or completely new types of living beings. The posthuman encourages us to abandon purely human perspectives and allow a more comprehensive coexistence with non-human beings in our world. This opens up new perspectives and makes various future scenarios conceivable. Ultimately, a discourse on harmonious coexistence with a non-human environment is sparked. The Posthuman cycle shows six videos by six artists from England and Germany. Current questions are raised about how our lives can be changed or further developed through science and the programming of machines. In addition, the audience is encouraged to rethink the current state of humanity. How could the essence of being human be redefined? In an age of ecological catastrophe, how can we foster new ways of living together and caring while technology – especially artificial intelligence – increasingly influences our existence? (Walter Seidl, James Stephen Wright)
Das Posthuman-Videoprogramm entwirft Szenarien, bei denen der Mensch nicht länger im Mittelpunkt steht, sondern die vielmehr geprägt sind von Mikroorganismen, Maschinen aus organischem Material oder vollkommen neuartigen Lebewesen. Das Posthumane ermutigt uns, rein menschliche Sichtweisen zu verlassen und eine umfassendere Koexistenz mit nicht-menschlichem Sein in unserer Welt zuzulassen. Dadurch werden neue Perspektiven eröffnet und verschiedene Zukunftsszenarien denkbar. Letztendlich wird ein Diskurs über ein harmonisches Zusammenleben mit einer nicht-menschlichen Umwelt entfacht. Der Zyklus Posthuman zeigt sechs Videos von sechs Künstler*innen aus England und Deutschland. Aktuelle Fragestellungen werden aufgeworfen, wie unser Leben durch Wissenschaft und die Programmierung von Maschinen verändert oder weiterentwickelt werden kann. Darüber hinaus wird das Publikum angeregt, den derzeitigen Zustand der Menschheit zu überdenken. Wie könnte die Essenz des Mensch-Seins neu definiert werden? Wie können wir im Zeitalter der ökologischen Katastrophen neue Möglichkeiten des Zusammenlebens sowie der Fürsorge fördern, während Technologie –insbesondere Künstliche Intelligenz – zunehmend unsere Existenz beeinflusst? (Walter Seidl, James Stephen Wright)
Curated by / Kuratiert von:Frank Eckhardt, Andrea Domesle, Polina Chizhova, Duncan Poulton
Co-production / Koproduktion: Videocity, SET London. Funded by / Gefördert durch: #CulturalBridge
9.4. – 10.8.2025 House of Arts Brno Eröffnung / Opening Reception: Tuesday, 8 April, 6 pm Performance: Stefan Hurtig: Freedom of Sleep (I would prefer not to perform)
Die inhaltliche Auseinandersetzung der Ausstellung reicht von der äußeren bis in die private Sphäre des Wohnens und beschäftigt sich mit deren Wechselwirkungen. Zentrale Themen der Ausstellung sind Care-Arbeit, häusliche Gewalt, Obdachlosigkeit, Gentrifizierung, Migration und körperliche Integrität.
The content of the exhibition ranges from the external to the private sphere of the home and deals with their interactions. The central themes of the exhibition are care work, domestic violence, homelessness, gentrification, migration and physical integrity.
Teilnehmende Künstler:innen I Participating Artists:
Adidal Abou-Chamat, Tina Bara / Alba D’Urbano, Ina Bierstedt, Jens Brand, Bettina Carl, Vilém Duha, Judith Miriam Escherlor, Kerstin Flake, Gluklya, Andreas Koch, Pauline Kraneis, Susanne Kutter, Loredana Longo, Susanne Lorenz, Isa Melsheimer, Silvina Der Meguerditchian, Linda Perthen, Ahmed Ramadan, Inken Reinert, Tamara Spalajković, Nanae Suzuki, Petra Trenkel, Gabriele Worgitzki
Kuration / Curated by: Alba D’Urbano & Tina Mamczur Konzept / Concept: Alba D’Urbano & Ina Bierstedt
The “Posthuman Solidarities” screening envisions scenarios where humans may no longer be at the core, painting pictures of realms populated by microorganisms, living machines made of organic materials or entirely novel modes of being. The programme consists of short video works by six artists from Germany and England.
The screening will be followed by a discussion with Stefan Hurtig (artist Leipzig), Chen Di (artist London), Duncan Poulton (co-curator London) and James Stephen Wright (Videocity co-head, Newcastle).
Curated by Frank Eckhardt, Andrea Domesle, Polina Chizhova, Duncan Poulton.
“Posthuman Solidarities” is a co-production resulting from a two-year exchange between SET and Videocity & riesa efau that focuses on exploring (art) communities in Dresden and London thanks to Cultural Bridge. The video works will be presented in an upcoming exhibition at riesa efau – Kultur Forum Dresden.
18.01.2025 – 15.03.2025 Haus Kunst Mitte, Berlin Eröffnung / Opening Reception: Fr, 17 Jan, 18–22:00 18:00 Performance: Stefan Hurtig: Freedom of Sleep (I would prefer not to perform) 19:00: Grußwort / Welcoming address by: Prof. Petra Kahlfeldt 20:00 Performance: Ping Qiu: Aufgeblasene Blüte im Bad
Die inhaltliche Auseinandersetzung der Ausstellung reicht von der äußeren bis in die private Sphäre des Wohnens und beschäftigt sich mit deren Wechselwirkungen. Zentrale Themen der Ausstellung sind Care-Arbeit, häusliche Gewalt, Obdachlosigkeit, Gentrifizierung, Migration und körperliche Integrität.
The content of the exhibition ranges from the external to the private sphere of the home and deals with their interactions. The central themes of the exhibition are care work, domestic violence, homelessness, gentrification, migration and physical integrity.
Teilnehmende Künstler:innen I Participating Artists:
Adidal Abou-Chamat, Liz Bachhuber, Ina Bierstedt, Frauke Boggasch, Christian Borchert, Bernhard Bormann, Bella Bram, Nakeya Brow, Libia Castro / Ólafur Ólafsson, Kathryn Cornelius, Alba D’Urbano / Tina Bara, Johanna Demetrakas, Milena Dopitová, Judith Miriam Escherlor, Maria Ezcurra, Kerstin Flake, Gluklya, Markéta Hlinovská , Stefan Hurtig, Fumi Kato, Daniela Krajčová, Elli KURUŞ, Via Lewandowsky, Loredana Longo, Susanne Lorenz, Tina Mamczur, Melina Matzanke, Anguezomo Mba Bikoro, Isa Melsheimer, Cornelia Friederike Müller, Jill Luise Muessig, Linda Perthen, Cesare Pietroiusti, Chloé Piot, Ping Qiu, Nika Radic / Georg Spehr, Inken Reinert, Dana Sahánková, Corinna Schnitt, Selma Selman, Jakub Šimčik, Barbora Šimková, Molly Soda, Nanae Suzuki, Fede Taus, Petra Trenkel, Andreas Ullrich, Anna Witt.
Kuration / Curated by: Alba D’Urbano & Tina Mamczur Konzept / Idea: Alba D’Urbano & Ina Bierstedt
7 Dec 2024 – 11 Jan 2025 Opening Reception / Eröffnung: 6 Dec, 19:00 Fr, 13 Dec, 19:00 Finissage / Soft Closing: Sa, 11 Jan, 10–19:00 Potemka Contemporary Art, Leipzig
Due to illness, the opening will be postponed by one week. The exhibition will be open from 7.12. * Wegen Krankheit wird die Eröffnung um eine Woche verschoben. Die Ausstellung ist ab 7.12. geöffnet.
The SOLIDARITIES research project arose from thinking about perspectives after the Anthropocene – the “age of humankind”. For most of this time, humans have regarded themselves as the highest creation. In view of man-made climate change and the exploitation of the Earth’s habitat, it has become urgent to rethink the form of coexistence with other, non-human living beings. What can humans learn from the sustainable lifestyles of algae?
Some microalgae are surprisingly robust against environmental influences, they are adaptable and rich in nutrients. And they often form symbiotic relationships with other species. In the exhibition, several video loops show the nonbinary performer Mori Obscurus lovingly approaching microalgae and their habitat. Wearing a costume by fashion designer Kerima Elfaza, he guides visitors through a microalgae farm. The hybrid creature Zoé talks about the superpowers of algae and their harmonious communities. Spirulina cultures bubble meditatively.
According to the Endosymbiosis theory of the American biologist Lynn Margulis, the evolution of life on earth is essentially characterized by symbiotic life forms. This view calls into question the uniqueness of humans. The post-humanist perspective questions the hierarchy of living beings and a human-centered subjectivity. At the same time the concept of an identity based on segregation becomes questionable. Fluidity and ambiguity are the values of the Post-Anthropocene. SOLIDARITIES is a proposal to rethink human identity and subjectivity as well as our relationship to our habitat through the perspective of solidarity between species.
Die Forschungsarbeit SOLIDARITIES entstand aus dem Nachdenken über Perspektiven nach dem Anthropozän – dem „Zeitalter des Menschen“. Die meiste Zeit hat sich der Mensch als höchste Schöpfung betrachtet. Angesichts des menschengemachten Klimawandels und der Ausbeutung des Lebensraumes Erde ist es dringlich geworden, die Form des Zusammenlebens mit anderen, nichtmenschlichen Lebewesen zu überdenken. Was kann der Mensch von den nachhaltigen Lebensweisen der Algen lernen?
Manche Mikroalgen sind überraschend robust gegenüber Umwelteinflüssen, sie sind anpassungsfähig und nährstoffreich. Und sie gehen oft Symbiosen mit anderen Arten ein. In der Ausstellung zeigen mehrere Videoschleifen den nichtbinären Performer Mori Obscurus bei der liebevollen Annäherung an Mikroalgen und ihren Lebensraum. In einem Kostüm der Modedesignerin Kerima Elfaza führt er durch eine Mikroalgenfarm. Das hybride Wesen Zoé berichtet von den Superkräften der Algen und ihren harmonischen Lebensgemeinschaften. Spirulina-Kulturen blubbern meditativ vor sich hin.
Nach der Endosymbiontentheorie der US-amerikanischen Biologin Lynn Margulis ist die Evolution des irdischen Lebens wesentlich von symbiotischen Lebensformen geprägt. Dieser Blick stellt die Einzigartigkeit des Menschen in Frage. Die posthumanistische Perspektive hinterfragt die Hierarchie der Lebewesen sowie eine menschenzentrierte Subjektivität. Gleichzeitig wird das Konzept einer auf Abgrenzung basierenden Identität fragwürdig. Fluidität und Mehrdeutigkeit sind die Werte des Post-Anthropozäns. SOLIDARITIES ist der Vorschlag, Identität und Subjektivität des Menschen sowie sein Verhältnis zum Lebensraum durch die Perspektive einer Solidarität zwischen den Arten neu zu denken.
Exhibiton by artstists-in-residence / Werkschau der Residenzstipendiat*innen: Kitman Yeung & Lalicha Lalitsasivimol (gift-kit Kollektiv), Hadin Schorn, Vitor Mattos, Stefan Hurtig
During their four-week residency in circuit 2024, 5 artists from Thuringia and the surrounding area engaged directly with the surroundings of the Kunsthof under the aspect of climate-friendly art production and incorporated recipes, encounters, found objects, architecture and medicinal plants from the Altenburger Land region into their work processes and concepts.
Kitman Yeung and Lalicha Lalitsasivimol founded the gift-kit collective for the residency and, together with the people of the region, realized the project “migrated cookbook”, a cookbook that makes the migration of recipes and ingredients in the Thuringian region visible and presents samples at the vernissage.
Hadin Schorn has developed an art in architecture project and worked with her reverse glass painting from the interior to the exterior.
Vittor Mattos used the technique of cyanotype and the use of coloring regional medicinal plants to familiarize himself with a foreign landscape and at the same time integrate himself into it.
Stefan Hurtig’s SOLIDARITIES project examines the relationship between humans and non-human living beings in the sense of a post-human utopia and provides food for thought for a sustainable future in terms of coexistence, use of living space and nutrition. Green gin & chlorella tonic with microalgae harvested on site will be served at the vernissage.
5 Künstler*innen aus Thüringen uns Sachen befassten sich unter dem Aspekt der klimafreundlichen Kunstproduktion während ihres vierwöchigen Residenzstipendiums in circuit 2024 unmittelbar mit der Umgebung des Kunsthofes und bezogen Rezepte, Begegnungen, Fundstücke, Architekturen und Heilpflanzen der Region Altenburger Land in ihre Arbeitsprozesse und Konzeptionen ein.
Kitman Yeung und Lalicha Lalitsasivimol haben für das Residenzstipendium das gift-kit Kollektiv gegründet und gemeinsam mit den Menschen der Region das Projekt „migrated cookbook“ realisiert, ein Kochbuch, das die Migration von Rezepten und Zutaten im Thüringer Land sichtbar macht und zur Vernissage Kostproben präsentiert.
Hadin Schorn hat ein Kunst am Bau Projekt entwickelt und mit ihrer Hinterglasmalerei vom Innenraum in den Aussenraum gearbeitet.
Vittor Mattos machte sich mit der Technik der Cyanotypie und der Verwendung von färbenden regionalen Heilpflanzen mit einer fremden Landschaft vertraut und integrierte sich zugleich in selbige.
Stefan Hurtigs Projekt SOLIDARITIES untersucht im Sinne einer posthumanen Utopie das Verhältnis von Mensch und nicht-menschlichen Lebewesen und liefert Denkanstöße für eine nachhaltige Zukunft in Bezug auf Zusammenleben, Nutzung des Lebensraumes und Ernährung. Zur Vernissage gibt es grünen Gin-Chlorella-Tonic mit vor Ort geernteten Mikroalgen.
in circuit 2024 6 October – 10 November, 2024 Vernissage: 6 October, 11–20:00
He is regarded as THE hypar shell specialist. His spectacular buildings are architectural gems of modernism. One of the best-known examples is the Müther Tower at Strandabgang 6 in Binz on the island of Rügen. Utopias in the tower – MÜTHER meets Malevich in the video IDLE by Stefan Hurtig. As part of the theme week, the video art project shot in the Müther Tower in 2019 will be shown. Afterwards, the artist Stefan Hurtig and artists from the island will be available for a discussion.
Er gilt als DER Hyparschalen-Spezialist. Seine spektakulären Bauten sind architektonische Perlen der Moderne. Eines der bekanntesten Beispiele ist der Müther-Turm am Strandabgang 6 in Binz auf Rügen. Utopien im Turm – MÜTHER trifft auf Malewitsch im Video IDLE von Stefan Hurtig. Im Rahmen der Themenwoche wird das im Müther-Turm gedrehte Video-Kunstprojekt aus dem Jahr 2019 gezeigt. Anschließend stehen der Künstler Stefan Hurtig und Kunstschaffende der Insel zu einem Gespräch zur Verfügung.
Since 2019, Digital Salon Leipzig has been an informal association of twenty local artists who deal with current digital technologies and their social impact in their work. A one-hour program presents works from recent years, insofar as they have been created as videos; other formats such as installation or net art are to be presented in the future.
The one-hour video program has two thematic strands: On the one hand, the artists deal with visual production on social media and how the influence of algorithms and attention-oriented platforms has changed cinematic storytelling. The works shown are often conceived for YouTube and as series, a reaction to the cultural lockdowns of the Covid pandemic. Through humorous appropriation, they register the general shift in attention production from the exhibition space to social media. With a wink, they use fictional scenarios and can be read as reactions to newly created formats of cultural expression: Influencers, unboxing and explainer videos. On the other hand, the new working and social conditions of post-digital reality are examined: The possible dissolution of the nation state, the perpetuated production of data by human subjects, the relationship between work and laziness in the face of the promise of the machine replacement of work and, finally, the environmental resource of water required for chip production. The videos will be shown in English or with subtitles.
Participating artists and films:
Charlotte Eifler: Pattern Thieves
Elli Kuruş: History of Political Operating Systems II – Territory and Border und History of Political Operating Systems – Summary
Francis Hunger: Dataproxy Trailer and Dataproxy II – The Data Toilet
Gabriel S Moses: The Arrangement – A true crime wedding video
Marie-Eve Levasseur: Unboxing Another Otherness III – Technological Body Care
Melina Weissenborn & Verena Looser: Landscape of Absence
Hartwig Eberbach, Wolfram Ebersbach, Tony Franz, Sabrina Vivian Groh, Jana Gunstheimer, Tino Helbig, Stefan Hurtig, Marietta Jeschke, Daniela Junghans, Bodo Korsig, Jan Ulrich Kurtzweil, Rosa Loy, Frank Maibier, Osmar Osten, Danny Otto, Anija Seedler, Mario Urlass, Klaus Walter
A single-channel version of my video work RESILIENT will be on display.
CBRG.SPACE is a project on issues of self-optimisation and posthuman utopias initiated by video and installation artist Stefan Hurtig. The installation and performance explores how profoundly humans are changing their habitat, positing a vision of a new solidarity between human and non-human living beings. Together with artist and fashion designer Alexandra Börner, Stefan Hurtig has developed wearable textile sculptures to be animated by Jan Jedenak in the durational performance. At the same time, the figure approaches the newly colonised habitat around a former animal testing laboratory in Berlin – the Mäusebunker. Via NFC chips sewn into the textile objects, viewers can immerse themselves in the digital worlds of artist Marie-Eve Levasseur.
CBRG.SPACE ist ein Projekt zu Fragen der Selbstoptimierung und posthumanen Utopien initiiert von dem Video- und Installationskünstler Stefan Hurtig. Die Installation und damit verbundene durational Performance erkundet, wie tiefgreifend der Mensch seinen Lebensraum verändert, und stellt damit eine Vision neuer Solidarität zwischen menschlichen und nichtmenschlichen Lebewesen in den Raum. Gemeinsam mit der Künstlerin und Modedesignerin Alexandra Börner hat Hurtig tragbare Textilskulpturen entwickelt, die in der Performance von Jan Jedenak belebt werden. Gleichzeitig nähert sich die Figur an den neubesiedelten Lebensraum rund um ein ehemaliges Tierversuchslabor in Berlin – den Mäusebunker – an. Über in die textilen Objekte eingenähte NFC-Chips können Betrachter*innen in die digitalen Welten der Künstlerin Marie-Eve Levasseur eintauchen.
Fr, 8.9. & Sa, 9.9.2023 19:00–20:30 followed by an artist talk on Friday / am Freitag mit anschließendem Gespräch
soft power Teilestraße 11-13, Hof 2, 3. OG, Aufgang C, 12099 Berlin
Die Entstehung dieses Werkes wurde ermöglicht durch ein Stipendium der Kulturstiftung des Freistaates Sachsen.